Když
lidé mluví druhým, třetím nebo více jazyky, přináší jim to osobní prospěch. Na
základě výzkumů také vyplývá, že učení se cizímu jazyku má velmi výrazný vliv
na mozek.
Jaký prospěch lidé získají z toho, když se učí cizí
jazyky? Jednak je to spokojenost z toho, že je člověk schopen říci něco
v místním jazyce, i kdyby jen málo, v zemi, kterou navštíví. Další
výhodou je to, že mluvit více než jedním jazykem rozšiřuje kariérní možnosti,
protože mnoho společností a firem potřebuje lidi, kteří umí komunikovat
s jejich mezinárodními partnery, klienty nebo zákazníky v jejich
jazyce. Třetí výhodou je, že učení se jinému jazyku je typicky spojováno se
zlepšením chápání komunity, která daný jazyk používá, což přispívá k našim
znalostem ohledně toho, jak společnost funguje.
Během posledních let byly zkoumány dva potenciální
benefity, které jsou méně zřejmé, když někdo mluví dvěma či více jazyky, jež se
týkají toho, zda mluvení druhým jazykem z nás udělá chytřejšího člověka.
Jde o dopad schopnosti mluvit dvěma a více jazyky na řízení výkonnosti (executive control) a poznávací schopnosti (cognitive reserve).
Řízení výkonnosti definuje Valian (2015) jako mentální
procesy, které „řídí, integrují, regulují, koordinují nebo dohlížejí na další poznávací procesy, jako je pozornost a
vizuální vnímání“. Poznávací schopnosti se vztahují ke schopnosti mozku
vyvažovat a kompenzovat poškození neurální struktury mozku, a zabraňovat tak především nemocem, které
způsobují demenci. V obou případech bylo prokázáno, že mluvit dvěma či
více jazyky má pozitivní dopad.
Řízení výkonnosti bylo testováno mnoho způsoby („Simon
test“, Stroop test“, atd.). Řada studií zjistila, že lidé, kteří hovoří jedním
či více jazyky, měli mnohem lepší výsledky, než lidé, kteří hovoří jedním
jazykem.
Když
se budete učit cizí jazyk, budete chytřejší
Ukazuje se, že mluvit dvěma či více jazyky nějakým
způsobem obchází potenciální vlivy fyzického úpadku na mozek. Ze studií však jednoznačně
nevyplývá, zda člověk, který se učí cizí jazyk, ale není v něm příliš
pokročilý a používá jej nepravidelně, anebo se začne učit jazyk
v pokročilém věku, dosáhne stejných benefitů. Přesto však existují studie,
které ukazují, že začít se učit jazyk
v dospělosti vede ke změnám v neuronové síti v mozku.
Pravidelným a cíleným posilováním mozku neuronová síť
roste, díky tomu se zvyšuje inteligence. Jak prohlásil britský ministr Michael
Gove: „Jde doslova o to, že když se budete
učit cizí jazyky, budete chytřejší. Neuronové sítě v mozku zesílí
v důsledku učení se cizího jazyka.“
Zdroj:
Roger Hawkins, How Second Languages are Learned, University of Essex, 2018
Žádné komentáře:
Okomentovat