středa 31. srpna 2016

NEJČASTĚJŠÍ CHYBY VĚČNÝCH ZAČÁTEČNÍKŮ – 2. část

Slovosled – hlavní pilíř angličtiny!


Další častou chybou, kterou studenti angličtiny dělají, je SLOVOSLED. Ano, přesně tak, slovní pořádek neboli pořadí slov ve větách. V češtině je slovosled značně volný a v běžné mluvě se o něj příliš nezajímáme, ale v angličtině je tomu přesně naopak. Je to jeden z hlavních pilířů, na kterém stojí angličtina.

V češtině skloňujeme (např. škola, škole, školu, atd.), takže přesně víme, v jakém tvaru slovo je (rozpoznáme tak podmět/předmět), a můžeme jej umístit ve větě prakticky kdekoliv:
                                                                                                    
                                                      Školu mám rád.
                                                      Mám rád školu.
                                                      Já mám školu rád.

V angličtině se na rozdíl od češtiny slova neskloňují! To znamená, že slova vypadají pořád stejně (school, school, school = tzn. slova nelze skloňovat!). Z toho vyplývá, že v angličtině na umístění slov ve větě nesmírně záleží! Pouze podle umístění slov ve větě totiž přesně rozpoznáme, o jaký tvar slova se jedná!

●  Takže předchozí české věty lze přeložit do angličtiny pouze jedním způsobem:

                                                  Školu mám rád.                              I like the school. 
                                                  Mám rád školu.                              I like the school. 
                                                  Já mám školu rád.                          I like the school. 

 (Nemůžeme zde nic přehodit jako v češtině! Nelze říci The school I like, ani nic podobného.)


●  Rozumíte? Na pořadí slov opravdu záleží! Proto je důležité zafixovat si pravidla ohledně správného slovosledu! Pro snadnější zapamatování se podívejte na následující obrázek:

Představme si slovosled jako vláček:
POZOR: Vagóny nemůžeme libovolně přehazovat jako v češtině. (Určité přesuny jsou sice možné, ale o tom zase někdy jindy):

 Na pozici lokomotivy je PODMĚT. (Podmět je „ten aktivní“, kdo něco vykonává. Většinou je to označení osob.) Zjednodušeně řečeno – toto je NEJDŮLEŽITĚJŠÍ část celého slovosledu! To je vždy PRVNÍ záležitost, na kterou musíme myslet při sestavování oznamovacích vět. Takže když sestavujete větu – nejprve si uvědomte, co je podmět, a tím začněte! V angličtině musí být PODMĚT VŽDY VYJÁDŘENÝ (v češtině nikoli)! Zkrátka – vždy musíte nějaký PODMĚT vymyslet a tím začít.

„(On) Chce psa“              (podmět „ON/ONA“ nemusí být v češtině vyjádřený)
            HE wants a dog.“          (podmět ON“ musí být v angličtině vyjádřený!)

„(Ono) Prší.“                    (podmět „ONO“ není v češtině vyjádřený)
            IT rains.“                        (podmět IT“ musí být v angličtině vyjádřený!)

 Dále následuje PŘÍSUDEK. (Tj. sloveso – činnost, aktivita, vyjádření toho, kdo co dělá.)
 Další vagón je PŘEDMĚT. (Není třeba se tímto pojmem zabývat, pokud tomu někdo příliš nerozumí. Jde o to pochopit, že „předmět“ je slovo, které se váže na sloveso = prostě něco, co je až za slovesem, za činností. Většinou to logicky samo vyplyne.)
 Poté následuje informace o MÍSTĚ (příslovečné určení místa).
 Na konci je vždy informace o ČASE (příslovečné určení času).

JAK TOTO POUŽÍT V PRAXI?

● Především je důležité začít větu (máme zde na mysli větu OZNAMOVACÍ, nikoli otázku či rozkaz) podmětem! První věc, na kterou byste měli myslet při sestavování věty, je podmět (tzn. aktivní činitel, člověk, zvíře, věc... , ten, kdo něco dělá, atd.). PODMĚT musí být v angličtině vždy vyjádřený!
● Dále přidáme sloveso (aktivita, činnost) a poté už nás to samo navede…
● Posledními informacemi jsou místo a čas. Čas je z hlediska angličtiny nejméně důležitá informace, proto je až na konci věty. 

2 komentáře:

(CORONA)VIRUS: HOSPITAL

     Specific topics: ( CORONA)VIRUS: HOSPITAL V tomto textu se můžete naučit výrazy, týkající se nemocnice, léčení, očkování. Nejprve si dů...